EXPLORING |
SARDEGNA |
IN FIFTY DAYS |
Our house, is a very very very nice house! Eller på svenska: Hur Hemglass äntligen kom till Morlanda!
Det var veckan innan Stina skulle fylla 60, veckan innan den 29 mars 2007. Som vanligt kom vi alldeles för sent iväg från Amsterdam, hamnade i bilköer, gjorde ett annat vägval, blev ännu mer försenade och stannade, klockan två på natten, på en rastplats någonstans mitt i Frankrike, vill minnas att det var efter Auxerre. Vi skulle sova några timmar i V40an, två vuxna och hunden Bonnie, som den sista halvtimmen hade börjat hyperventilera igen på grund av åksjukan. Det var frostkallt ute och fuktigt inne i bilen. Efter en timme fick jag sätta motorn på tomgång för att få lite värme. Filtarna var kallfuktiga, det blev inte mycket sömn. Klockan fem började jag köra igen. Kaffetermosen var tom och landsbygden norrom Clermont-Ferrand öde och tyst. Trodde jag skulle hitta något nattöppet fik men allt verkade stängt. Hastighetskamerorna var det enda liv jag mötte, tre gånger blinkade det till (fick aldrig några böteslappar). Efter två timmar lämnade jag rodret till Stina och somnade. Vaknade när körningen blev lugnare, vi hade kört en stund på den vackra A75 efter Clermont och vi började prata om nattens vedermödor: ” Det här gör vi inte om, vi köper en resebil! Typ, Mercedes Vito skåpbil som man kan bädda i och koka kaffe när helst vi behagar.” Innan Viaduc Millau hade vi fikat, ätit brunch och kastat boll med Bonnie på en vacker fransk Aire vid Europas vackraste motorväg och bron är både högst och vackrast i Europa! Sent på kvällen var vi framme vid huset i Sorède där vi skulle fira Stinas sextioårsdag. Barnen och barnbarnen flög ner via Marseille och tillbaka till Sverige via Girona. Vi stannade i tre veckor och åt påskmiddag i trevliga Argelès-sur-Mer. Bonnie fick var och varannan dag springa efter sina bollar på stranden, hennes roligaste sysselsätning. Under veckorna i Sorède växte tankarna kring resebilen som nu hade blivit en kompakthusbil, typ Pössl som vi började titta på när de stod där vi strandpromenaderna i Argelès, Collioure, Port-Vendres, m.fl. Tidigare hade vi bara tittat på segelbåtarna i alla dessa hamnar, nu fann vi oss letandes efter lämplig husbil! ”Men vi behåller Amstel !” (vår segelbåt, HR Mistress 32)
2007 och 2008 slängde vi ut pengarna på Cypern, Kap Verde och Gran Canaria och vi upptäckte då att alla de pengarna hade gott och väl räckt till räntorna och driften av en husbil.
På Elmiamässan 2008 tittade vi på alla kompakthusbilar som fanns där och kom därefter fram till att de var väldigt praktiska men dåligt isolerade och vi ifrågasatte om utrymmet skulle räcka för oss tre i ett halvt år? Dessutom var de lika dyra som de något större halvintegrerade bilar som vi till en början kallade lite föraktfullt för glassbilar. Helintegrerade fick heta mjölkbilar efter engelskt 60-tals förebild och alkovbilar fick heta flyttbilar. (Vi visste inte bättre då!)
Planer frodas och har, med tiden, en tendens att växa. Nu skulle vi ha en snabb, lagom stor, energisnål husbil som vi skulle kunna resa runt och bo i under minst sex månader med målet Medelhavets norra kust.
Vi satte upp kriterierna: bränslesnål, god väghållning, lättkört, max 7m lång, låg höjd så den kan stå i carporten under sommaren, minst 130 hästar, stort kök (gärna i vinkel), toalettutrymme som man får plats i och en toalettstol som får plats med mer än en babyrumpa, stort kyl-frysskåp, ingen säng på tvären i aktern för att slippa kravla över varandra, bättre begagnat men inte äldre än 2007, farthållare, backkamera. Kraven blev fler och fler men också tydligare ju fler husbilar vi tittade på. Krav nummer ett blev bestämt först, max. 500.000kr, inklusive eventuell extra utrustning, skatt och försäkring för ett helt år. Alltså fick bilen högst kosta 450.000 kr, inte en krona mer, i fall vi skulle upptäcka att det här med husbil nog inte är vår grej eller ifall vi kom fram till att vi förtjänar en bättre husbil.
Vi började leta i oktober på Internet. Alla lediga helger och hela jullovet gick åt till att titta på husbilar i Västra Götaland och Halland. Innan nyår hade vi ringat in ca. tio bilar som motsvarade de flesta av våra kravkriterier men de flesta var också för dyra. Vi ringade in tre stycken som kostade 450.000 kr, därav en tyskimport, en blå Dethleffs/Renault. Den fanns hos en handlare, Anders i Mellerud. Andra resan till Mellerud tyckte Stina: ”Den röda Dethleffsen, som står därborta gillar jag också, och den passar våra krav ännu bättre!” ”Den är för dyr, kostar en halv mille!” svarade jag. Medans hon gick ut med hunden, undersökte jag den röda Dethleffsen. En 07a uttagen maj 08, trots 2000 mil var den som ny, det märktes knappt att den var använd överhuvudtaget, all utrustning vi önskade satt redan på plats. Jag fick bara positiva intryck och kom ganska snart överens med Anders om mitt priskrav, som han godtog. Så när Stina kom tillbaka låg jag under bilen och inspekterade underredet. Anders gratulerade henne till köpet av den röda Dethleffsen. Hon blev något förvånat och medans jag kravlade fram, frågade hon: ”Hur i all sin dar har du lyckats bestämma dig så snabbt?” Jag svarade: ”Det blåa tyget på textilierna heter Amsterdam, det får avgöra, jag orkar inte titta på några fler husbilar, den här bilen och jag har i alla fall något gemensamt!” Hon började gapskratta, jag höll masken och fortsatte, ”Det är väl inget att skratta åt?” Hon svarade: ”Trodde att bara kvinnor handlade på det viset! Du är fan i mig inte klok! Köper en husbil för en halv miljon för att tyget heter Amsterdam?” ”Ja, och??? Du sa ju att du gillade den! Jag köpte den till dig, är du missnöjd nu?” Skrattande skakade hon på huvudet ”Nej nej, det blir nog bra!”.
Det var så det gick till när vi blev ägare till vår första husbil, en vacker röd Dethleffs Advantage glassbil.
070210 JvH |
Vår husbil
Husbilen.com Mellerud Annonsinfo |
Modell |
Dethleffs Advantage T 6501 B |
Allmänt omdöme |
Ursnygg husbil från Dethleffs, med vinkelkök, i absolut nyskick! |
Årsmodell |
2007 |
1:a regdatum |
04-2008 |
Motor |
Fiat 2,3JTD turbodiesel 130 hk |
Totalvikt |
3500 |
Tjänstevikt |
3000 |
Max Lastvikt |
500 |
Mätarställning |
ca 2000 mil |
Antal bäddar |
3-4 |
Passagerarplatser |
4 |
Längd cm |
725 |
Bredd cm |
233 |
Höjd cm |
267 |
Värme |
Truma luftvärme |
Färskvattentank |
120L |
Spilltank |
90L |
Markis |
Ja |
Cykelställ |
Ja |
Radio/CD |
Ja |
AC |
I förardel |
Kylskåp |
150L, separat frys |
Centrallås |
I förardel |
El Fönster |
Ja |
El Speglar |
Ja |
Klädsel |
Amsterdam blå |
Övrigt |
Backkamera
Röd/Silver lackering
Farthållare
Vinkelkök
Stödben bak | |
Inför Sardinien!
Efter Sicilien har vi inte haft mycket tid för husbilen. Huset och båtar upptar det mesta av ens lediga tid. Några veckolånga resor fick räcka. Husbilen utrustades redan i Celle, under vår påbörjade vårresa till Sicilien med en DC-DC-laddare till bodelsbatterierna, en Cetek D250S DUAL. Dagen efter kopplades även solpanelen in på denna och IVTs MPPT solregulator hamnade på lagret. Systemet har fungerat helt enligt förväntan. Den lyftbara sängen byggdes om, lättades från beslag och skruvades fast. Den tunga orginalmadrassen åkte ut och ersattes med en tunnare, lättare och mjukare madrass och en tjock mjuk bäddmadrass. Förutom en del nya belysningar kompletterades även larm- och säkerhetssystemet.
Heltäckningsmattorna åkte också ut och ersattes med lättare löstliggande mattor. Allt som vi haft med oss men inte använt har fått genomgå en kritisk granskning om vi verkligen har behov av det. Husbilen har lättats med många kilon.
Vi trivs fortfarande väldigt bra med vår husbil och ser än så länge ingen nytta med att byta. Utanför Sverige har vi även noterat, att det kommer fler och fler restriktioner, begränsningar och ökade kostnader för husbilar tyngre än 3,5T. Den här bilen kommer vi att behålla minst två år till och om vi då skulle vilja byta, har vi i dag svårt att se att den nya husbilen skulle bli större och tyngre. Snarare mindre och lättare eftersom vi vill åka mycket och långt, dieselbränslet lär inte bli billigare i framtiden. Nu är vi klara för start i "Giro di Sardegna"!
120128 JvH |
Tuta och köra!
Vår husbil var en lätt begagnat import från Tyskland med endast tre månaders garanti, så det gällde att åka mycket för att hitta eventuella fel. Det var vinterväglag redan när vi hämtade bilen den 15 januari, så överst på önskelistan stod vinterdäck. Valet föll på aluminiumfälgar och friktionsdäck som införskaffades veckan efter på en fredag eftermiddag och samma kväll var vi på väg i snö och snömodd upp i Dalsland där vi stod i ett vinterkallt Håverud. Värmen fungerade dock väldigt bra, precis som alla andra teknikaliteter i hela husbilen. Vi var ute varje helg plus hela vintersportlovet och kryssade runt i sydvästra Sverige. I Karlsborg hamnade vi i en halv meter snö och sexton minusgrader. Vid Läckö slott var det ännu mera snö fast nu blev det lite mildare ca. -100C. Det gick åt mycket gasol och inte var den billig heller men inne i vår mysiga lilla husbil var det alltid varmt och gott. Det enda vi saknade var "gunget och klucket" (vi har även seglat vintertid och hade det då oftast betydligt kallare i båten). Gasolbehovet löstes så småningom billigare med hjälp av de få LPG-stationer som finns i Sverige. Behovet av elektricitet, eller snarare den begränsade tillgången, är ett annat problem som vi ville lösa men det fick vänta till våren. I mitten av april åkte vi tillbaka till Anders i Mellerud för att nyttja vår garanti. Vi hade gjort en lång lista med alla möjliga fel på husbilen, ett helt A4-ark som jag visade Anders. Han ögnade igenom listan och sa: "Det skall vi allt ordna!" I samma ögonblick som han ropade på teknikern Daniel, rev jag pappret ur näven på han och flinade: "Jag bara skojar, det finns inga fel!" Gladast blev väl Anders men det säger en del om servicenivån hos Husbilen.com i Mellerud.
Hemkommen igen bytte vi alla belysningslampor till LED, gelbatterierna åkte ut och ersattes med 2st. 80Ah båtbatterier från Biltema med 3års garanti. Så kom Påsklovet och en tiodagars tur genom södra Sverige. Vi köpte en 185W solpanel i Vilshult, bytte gasolflaskor från stål till aluminium i Åhus och följde sedan Blekinge- och Skånekusten där vi besökte många trevliga små fiskebyar, gamla skutsamhällen och andra hamnar. Innerskärmar fram monterades med extra ljudisolering och hela underredet oljades och tectylbehandlades i sommarvärmen men i övrigt fick husbilen vila under större delen av sommaren med undantag av en tvåveckors resa till Nederland.
Vi kände oss nu "varma i kläderna" med husbilen och började planera för en långresa till Portugal. En resa som var det första stora målet med husbilslivet. Detta lilla äventyr har vi försökt beskriva på vår hemsida www.amstel.se/pt
Inför Portugalresan utökades standardutrustningen till husbilen med ett reservhjul, fyra antislirmattor, snökedjor, 15m. spännband (9 ton), 2 extra backlampor, 12-220V omvandlare, dammsugare, gasolgrill och 2 cyklar. Till navigationen i Nordeuropa räcker det gott och väl med vår gamla TomTom One XL men för att öka vägvalsmöjligheter och planering med hjälp av Google Earth, införskaffades Microsofts Mappoint till laptoppen. I och med allt detta hade vi väl närmast uteslutit möjligheten att inte hitta hem igen. Synd för vi hade gärna stannat!
”Portugal på fyrtiofem dagar” gav väldigt mycket mersmak. Jämfört med båtlivet var det mest påfallande hur mycket mer man hinner se och uppleva på väldigt mycket kortare tid. Inte behöver man packa ner så mycket heller, det vi kommer på i efterhand att vi behöver, köper vi utefter vägen.
Knappt hade vi kört över Öresundsbron igen när planeringen inför nästa längre resa började. Sicilien blev det tänkta målet men hela Italien har så mycket att erbjuda så vi började fundera på Italien runt och den konkreta planeringen började i november 2010.
Innan dess var vi tvungna att åka en vecka till Holland och passade på att där lösa problemet med gasoltillgången (gasolflummet) i Europa genom att byta ut gasolflaskorna till en fastmonterat nyinstallation gastankar med LPG utepåfyllnadsventil. I Italien är det gott om LPG-stationer och i Sverige tankar vi närmast i Göteborg. Enkelt och billigt!
110128 JvH
|
© 2012 Amstel.se |