EXPLORING

SARDEGNA

IN FIFTY DAYS

 

HOME
Hem

DIARY
Dagbok

ROUTE
Resväg

ABOUT US
Om Oss

 
 

 

 

Den tänkta resvägen.

 

Giro di Sardegna?

 

    Vi använder inga papperskartor eller kartböcker!

Allt finns i laptoppen, en SonyVaio 15" och en 12" i reserv.

Till navigationen används dataprogrammet, Microsoft Auto Route 2011 med GPS och vid tillgång till internet även, de alltid uppdaterade, kartor i ViaMichelin. Utöver det finns Tom Tom navigator standby, i reserv. Vid planeringen, såväl hemma som under resans gång, använder vi huvudsakligen GoogleEarth och GoogleMaps med stöd av ViaMichelin.

   Vi har en plan!

     Under förra årets resa "Utforska Italien & Sicilien på sextio dagar" upplevde vi att Sicilien passade oss väldigt bra och att det är gott att vistas där vintertid. Sicilianarna är trevliga och hjälpsamma och vi upplevde inte någon gång att vi stod i vägen, ingen jagade bort oss, inte en polis la märke till oss. Vi kände oss välkomna och det var lätt att få kontakt med befolkningen. Vi trivdes och hade behövt minst sextio dagar till för att se allt vi ville men av olika anledningar inte hann med. Väl tillbaka på italienska fastlandet började nästa resmål gestalta sig. Hur är det på den andra ön, Medelhavets näst största, Sardinien? Jag tror vi bestämde oss när vi vilade oss några dagar på Lido di Alexander i Cirella, där vi badade sista gången i Medelhavet och tittade västerut över havet på kvällen, i riktning mot Sardinien.

    Sicilien är endast obetydligt större än Sardinien men har tre gånger fler inv./km2 och är således mycket mer exploaterat, har färre naturreservat, färre orörda naturområden och mycket mer privatiserad och uppodlad mark med undantag av närmaste strandremsan. Dock var det alldrig något problem att komma fram till stranden eller parkera husbilen nära stranden. Så vi är långt ifrån färdiga med Sicilien! Ändå förväntar vi oss mycket mer av Sardinien, kanske inte kulturellt men väl som naturupplevelse. Bl.a. förväntar vi oss att där är vackrare och att det finns fler naturområden, nackdelen är dock att medeltemperaturen vintertid och även vårtiden, är några grader kallare.

     Planeringen av vår tänkta vårresa till Sardinien började på senhösten och begränsade sig till tiden mellan februarilovet och påsklovet 2012. Inte visste vi då att jag bestämde mig för att gå i pension redan 1 mars 2012, nästan ett år tidigare än det var tänkt. Detta medför dock att vi ännu mindre är bundna till vår plan.

     Vi har bokat en 900-kronors färjebiljett, Varberg-Grenå hos Stena till den 1 mars med avgång kl. 19:45 och ankomst till Grenå 2 mars kl.00:05, övernattning i hamnen och fortsättning på morgonen mot nästa mål, Kassel. När jag skriver detta är vädret i Alperna så dåligt att vi väljer den enkla vägen över Brennerpasset och beräknar vara i Bolzano på lördagkväll den 3 mars. Några dagar i Florens och sedan en färja från Livorno till Olbia på Sardinien. Vi har inte förbokat biljett för vi räknar med att Euron kommer att tappa ännu mer mot kronan. Biljettpriset tr& rtr lär hamna någonstans kring 4500kr. Sedan börjar "Giro di Sardegna". Påsk firar vi på Sardinien och vi skall hälsa på släkt och vänner i Nederland på vägen hem. Valborgsmässoafton bör vi vara tillbaka i Sverige.

Morlanda, 27 februari 2012, JvH

 

© 2012 Amstel.se